O tym, że polska żywność to bezpieczeństwo i najwyższa jakość mogli przekonać się odwiedzający I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie, który odbył się w pierwszy weekend wakacji w Warszawie. PGE Narodowy wypełnił się regionalnymi produktami od lokalnych wytwórców. Swoje wyroby prezentowało ponad 100 wystawców, a w specjalnych strefach odbywały się pokazy kulinarne i degustacje.
W ciągu dwóch dni Festiwalu na PGE Narodowym królowała polska żywność wysokiej jakości. Konsumenci mieli wyjątkową okazję, by przed zakupem porozmawiać z regionalnymi producentami o ich wyrobach. Lokalni wytwórcy to ludzie z pasją, która sprawia, że są najlepszymi ambasadorami polskiej żywności. To dzięki nim I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie był prawdziwym świętem dla smakoszy i koneserów rodzimej kuchni oraz polskich produktów prosto od rolników i lokalnych dostawców.
– Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, organizując to przedsięwzięcie, miał na celu przede wszystkim pobudzenie patriotyzmu konsumenckiego, ale również świadome kupowanie produktów – podkreślił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski podczas otwarcia wydarzenia.
– Polska żywność jest przede wszystkim bezpieczna. Jest kontrolowana od momentu zasiania, od pola do stołu, do półki sklepowej – poinformował Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński i podkreślił – Polska żywność to jest bezpieczeństwo i najwyższa jakość.
Na organizowanym przez KOWR Festiwalu były obecne organizacje branżowe korzystające z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
W trakcie Festiwalu odbyła się konferencja prasowa z udziałem Sekretarza Stanu Rafała Romanowskiego, podczas której zaprezentowane zostało logo funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
– Polska żywność to żywność, która ma unikatowe walory jakościowe i smakowe. Chcemy to podkreślać zawsze, żeby ta żywność była tak postrzegana w Polsce i za granicą – podkreślił Marcin Wroński.
Na konferencji branże reprezentowali Prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego Jacek Zarzecki i Prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesław Różański.
W drugim dniu wydarzenia odbyły się trzy panele dyskusyjne. W pierwszym nt. #StopDezinformacjiŻywnościowej w dyskusji uczestniczyli: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Robert Telus, Zastępca Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki oraz Kierownik ds. Systemu QAFP Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Jolanta Ciechomska.
Minister Robert Telus zauważył, że dezinformacja stała się bronią gospodarczą, która służy do niszczenia marki produktów żywnościowych, dlatego ważne jest, by polska żywność była wiarygodna. Czuwają nad tym różne inspekcje m.in. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. – Dezinformacja, fake newsy to jest nowa broń, broń gospodarcza i dlatego musimy robić wszystko, aby je szybko prostować – podkreślił Minister Robert Telus. Według Ministra polskie produkty cieszą się uznaniem konsumentów. Wielu z nich szuka żywności wysokiej jakości, ale trzeba ją promować, bo konsument musi wiedzieć, który produkt spełnia takie wymagania.
Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński wskazał, że dezinformacja z roku na rok przybiera na sile. Ataki na polską żywność jako na kraj pochodzenia mają na celu pomniejszenie wartości polskiej żywności. Innym rodzajem dezinformacji są ataki na producentów, głównie produktów mięsnych. Polegają one na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, np. na temat dobrostanu zwierząt.
W panelu dotyczącym znaku PRODUKT POLSKI udział wzięli: Podsekretarz Stanu Krzysztof Ciecióra, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Małgorzata Gośniowska-Kola, Prezes Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj Paweł Podstawka oraz Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” Czesław Meus.
Pod hasłem #KupujŚwiadomie prowadzona jest kampania dotyczącą oznaczeń i certyfikatów żywności potwierdzających pochodzenie, jakość lub tradycje kulinarne danego produktu.
– PRODUKT POLSKI to jedna z najważniejszych akcji dla polskiej gospodarki – stwierdził Podsekretarz Stanu Krzysztof Ciecióra.
Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Małgorzata Gośniowska-Kola poinformowała o prowadzeniu spójnych, dwutorowych działań w tym zakresie. Z jednej strony KOWR edukuje konsumentów na temat oznaczeń i certyfikatów żywności, z drugiej zaś informuje rolników i producentów o możliwości i warunkach niezbędnych do znakowania swoich wyrobów. Ideą prowadzonej kampanii jest edukacja społeczeństwa w zakresie znaczenia podejmowanych codziennie decyzji zakupowych dla funkcjonowania gospodarki i wspierania krajowego rolnictwa. Kampania zachęca do zwracania uwagi na informacje zawarte na etykietach żywności, w tym w odniesieniu do kraju pochodzenia, by podejmować decyzje zakupowe świadomie.
Polska żywność staje się marką, która jest gwarantem smaku i synonimem produktów spożywczych wysokiej jakości, a także odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie społeczeństwa na żywność wytwarzaną w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, w oparciu o tradycyjne technologie i sposoby produkcji.
W dyskusji o bezpieczeństwie żywnościowym głos zabierali: Sekretarz Stanu w MRiRW Rafał Romanowski, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Małgorzata Gośniowska-Kola, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner oraz Dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.